مقالات

شیشه جلو و نقش آن در رانندگی

ترمیم شیشه جلو خودرو

فهرست مطالب

ترمیم شیشه جلوی ترک خورده در گذشته نوعی تعمیر بود که یک تکنسین می‌توانست در چند دقیقه در پارکینگ دفتر شما در حالی که شما در محل کار هستید انجام دهد. امروزه، همین تعمیر ممکن است ساعتها طول بکشد و به تجهیزات کامپیوتری گرانقیمت در یک مرکز خاص نیاز داشته باشد. و احتمالاً هزینه آن بسیار بیشتر خواهد بود. اگر تعمیر به درستی انجام نشود، می‌تواند عواقب بدی داشته باشد.

در دنیای فعلی سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ویژگی‌هایی مانند دستیار حفظ رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار و ..) در کنار شیشه‌های خودرو کمک شایانی به حفظ امنیت سرنشینان خودرو کرده‌اند. به گفته مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه در کشور آمریکا، این مجموع امکانات می‎توانند از تصادفات وحشتناک جلوگیری کرده و جان انسانها را نجات دهند، البته مجموعه پیچیده‌ای از اجزای حساس از جمله سنسورهای اولتراسونیک، رادار و دوربین نیز شامل می‌شوند.

شیشه جلو خودرو و نقش آن در ایمنی

شیشه جلو خودرو یکی از عناصر اصلی ایمنی خودرو است و نقش بسیار مهمی در حفاظت از سرنشینان و راننده دارد. برخی از نقش‌های اصلی شیشه جلو خودرو در ایمنی عبارتند از:

  • حفاظت در برابر ضربه و آسیب‌های فیزیکی: شیشه جلو خودرو به عنوان یک پنجره حفاظتی عمل می‌کند که در برابر ضربه‌های فیزیکی مانند سنگ‌ها، شیشه‌های خرد شده یا سایر اشیاء آسیب‌زا محافظت می‌کند. با توجه به مقاومت شیشه جلو در برابر ضربه، آسیب به سرنشینان کاهش می‌یابد.
  • حفاظت در برابر حوادث و رانشندهای جاده‌ای: شیشه جلو از راننده و سرنشینان در برابر باران، برف، باد، گرد و غبار و سایر عوامل آب‌وهوایی محافظت می‌کند و به راننده اجازه می‌دهد تا دید خود را بهبود دهد و از خطرات حوادث جاده‌ای پیشگیری کند.
  • حفاظت در برابر پرتاب شیشه: در صورت وقوع حادثه و شکسته شدن شیشه جلو، وجود لایه‌های پلاستیکی ایمنی (معمولاً PVB یا Polyvinyl Butyral) در بین دو لایه شیشه، باعث می‌شود تا شیشه‌ها در صورت شکستن به قطعات کوچک تبدیل نشود و به جلو پرتاب نشود که می‌تواند آسیب‌های جدی به سرنشینان و راننده وارد کند.
  • حفاظت در برابر افزایش استحکام ساختاری: شیشه جلو به عنوان یک قسمت از ساختار خودرو عمل می‌کند و در صورت حضور در فشارهای بالا (مانند حوادث تصادفی) از تخریب ساختار خودرو و ورود به داخل خودرو جلوگیری می‌کند.

با توجه به این نقش‌های ایمنی، اهمیت حفاظتی شیشه جلو در حفظ امنیت و سلامت راننده و سرنشینان بسیار بالاست و لازم است که همواره شیشه جلو خودرو در وضعیت مناسب و سالم باشد.

آیا شیشه جلو خودرو صرفاً تزئینی می‌باشد؟

نه، شیشه جلو خودرو به هیچ عنوان صرفاً تزئینی نیست؛ بلکه یکی از قسمت‌های حیاتی و اساسی ایمنی خودرو است. این شیشه عملکردهای مهمی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بصری: شیشه جلو خودرو به راننده اجازه می‌دهد تا به طور واضح و منظم اطلاعات را از محیط جلوی خودرو بدست آورد. این امر برای ایمنی راننده و سایر کاربران جاده بسیار حیاتی است.
  • محافظت از راننده و سرنشینان: شیشه جلو خودرو در مواجهه با اشیاء خارجی مانند سنگ‌ها، ذرات ریز، حشرات، و حتی حیوانات، مانع ورود آنها به داخل خودرو می‌شود و از آسیب به راننده و سرنشینان جلوگیری می‌کند.
  • حفاظت در مواجهه با تصادفات: در صورت وقوع تصادف، شیشه جلو خودرو به عنوان بخشی از سیستم فرمان، کنترل ترمزها، و همچنین نقطه ضعیفی برای پرهیز از برخورد با مواد بیرونی عمل می‌کند و در محافظت از راننده و سرنشینان در برابر خطرات تصادفات موثر است.

بنابراین، شیشه جلو خودرو بسیار بیشتر از یک قسمت تزئینی است و به عنوان یکی از اجزای اساسی ایمنی و عملکردی خودرو تلقی می‌شود.

سیستم‌های پیشرفته کمک راننده

دوربین‌های مستقر در پشت شیشه جلو خودرو، حسگرهای رادار پنهان در جلو پنجره و اجزای اولتراسونیک تعبیه‌شده در سپرها با تلورانس‌های باریک کار می‌کنند. یک ضربه به ظاهر جزئی می تواند آنها را از هم تراز کردن خارج کند. و از آنجایی که وسایل نقلیه و رانندگان بیشتر و بیشتر به این سیستم ها متکی هستند، تنظیم صحیح این اجزا می تواند یک موضوع مرگ یا زندگی باشد.

برای مثال، دوربینی که پس از تعویض شیشه جلو کالیبره نشده است، می‌تواند به معنای تفاوت بین نگه داشتن شما بین خطوط یا هدایت شما بسمت بیرون جاده باشد.

مایک کالکینز از گروه خودروسازی AAA می‌گوید: «این می‌تواند بسیار پیچیده باشد. با رادار و دوربین، معمولاً قبل از کالیبراسیون باید تراز کردن چرخ‌ها را انجام دهید، زیرا باید مستقیماً به سمت جاده هدایت شود. این یک مرحله اضافی است که قبلاً بخشی از تعویض شیشه جلو نبود.

سیستم‌های کمک راننده همچنین ممکن است به کالیبراسیون مجدد استاتیک با استفاده از لیزر سفارشی و تجهیزات نشانه گذاری در یک گاراژ مخصوص پیکربندی شده نیاز داشته باشند.

بسیاری از تعمیرگاه ها از تجهیزات کالیبراسیون DAS 1000 بوش استفاده می‌کنند. خودروها با استفاده از یک سیستم پیچیده شامل لیزرهایی که نیاز به نور مناسب و یک منطقه باز و صاف و عاری از تداخل دارد، تراز میشوند. به گفته ادوارد اسپریگلر، معاون Safelite Autoglass، برخی خودروهای فیات کرایسلر، هوندا و تویوتا به چنین کالیبراسیون ثابتی نیاز دارند، با هر مدل از اندازه‌گیری‌های متفاوتی، حتی اگر خودروها از سیستم‌های دوربین یکسانی استفاده کنند.

در یک مرکز تعمیر Safelite در بخش Astoria در کوئینز، این شرکت مجبور شد برای تطبیق با فناوری جدید، نورپردازی LED با توان بالا را در بالای سر راننده نصب کند.

Errol Webley، مدیر کیفیت Safelite برای منطقه نیویورک و لانگ آیلند می‌گوید: “این در مورد روشنایی و از بین بردن سایه ها است تا دوربین بتواند ببیند.”

تجهیزات بوش همچنین از لیزرهای سبز برای تقسیم خودرو و ایجاد خطوط مجازی برای خودرو استفاده میکند. حتی زیر و بمی شیشه جلو خودرو باید عالی باشد. آقای وبلی نیز می‌گویند: در غیر این صورت، حسگرها ممکن است فاصله را درست تشخیص ندهند و حتی زمانی که خطر برخورد وجود ندارد، خودرو را زودتر از موعد متوقف کنند.

برخی از مدلها ممکن است مشخص کنند که کالیبراسیون مجدد با مخزن پر از گاز انجام شود (برای در نظر گرفتن ارتفاع دقیق خودرو). آقای کالکینز: برخی دیگر حتی پس از تنظیمات به ظاهر جزئی مانند تغییر سایز چرخ خودروی شما نیاز به کالیبراسیون مجدد دارند.

هنوز وسایل نقلیه دیگر، از جمله خودروهای فورد، جنرال موتورز و دوج، به چیزی که به عنوان کالیبراسیون مجدد دینامیکی شناخته میشود، نیاز دارند، به این معنی که خودرو باید بر اساس پارامترهای بسیار خاص آزمایش شود.

ریچارد بکویث، مدیر ارشد مرکز تحقیقات کاربردی و تعمیر تصادف Allstate Tech-Cor می‌گوید: «تجهیزات تعمیر ممکن است 25 مایل را طی کند. “این برای یک سواری لذت بخش نیست، بلکه فقط برای تنظیم مجدد سیستم هشدار خروج از خط است.”

آقای وبلی این روند را در جاده ها و بزرگراه های شهری به نمایش گذاشت. با استفاده از یک کامپیوتر اسکن متصل به درگاه تشخیصی S.U.V.، مجبور شدیم در جاده هایی با خطوط مشخص و مشخص رانندگی کنیم، کار آسانی در اطراف شهر نیویورک نیست. این وسیله نقلیه همچنین باید با سرعت بیش از 50 متر در ساعت رانندگی می کرد. برای حداقل 20 دقیقه – در هوای صاف – زمان کافی برای سیستم سنجش برای تأیید کالیبراسیون صحیح آن کافی است.

کالیبراسیون مجدد استاتیک و دینامیک

برخی از خودروها، مانند مدل‌های خاصی از هوندا و مرسدس بنز، نیاز به کالیبراسیون مجدد استاتیک و دینامیکی دارند که یک یا دو ساعت تست را به تعمیر معمولی اضافه می‌کند. به گزارش AAA، این به علاوه هزینه اضافی قطعات، قیمت تعمیرات را پس از یک خم کن ساده گلگیر افزایش داده است.

به عنوان مثال، تعویض شیشه جلو ترک خورده یا شکسته در خودرویی با ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و سیستم های هشدار خروج از خط می تواند تا 1600 دلار هزینه داشته باشد. علاوه بر این، بسیاری از خودروها اکنون با سنسورهای اولتراسونیک و رادار تعبیه شده هستند. بنابراین یک قضاوت نادرست رانندگی نسبتاً جزئی که به آینه جانبی و سپر عقب آسیب می رساند، می تواند نیاز به تعمیر حسگرهای رادار عقب داشته باشد که با نظارت بر نقاط کور و سیستم های هشدار ترافیک متقابل عقب استفاده می شوند. قیمت؟ به 2050 دلار می رسد.

آقای کالکینز از AAA گفت، حتی ضربه زدن به حاشیه و خارج کردن خودرو از تراز ممکن است نیاز به تنظیم 300 دلاری داشته باشد تا مطمئن شوید که سیستم کمک راننده همچنان به درستی کار می کند.

در نتیجه، آقای کالکینز توصیه می‌کند که خریداران خودروهای جدید دو مرحله مهم را انجام دهند: کسر بیمه خود را بررسی کنند تا بتوانند تعمیرات احتمالی سیستم کمک راننده را پوشش دهند، و بدانند که چه سیستم‌های ایمنی در خودروهای جدیدشان وجود دارد تا بتوانند از تعمیرات مطمئن شوند. آن سیستم ها را نیز شامل شود.

البته سیستم های کمک راننده قرار است دفعات تصادفات را کاهش دهند و هزینه های اضافی را توجیه کنند و امیدواریم از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنند. یک مطالعه اخیر توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه خودروهای جنرال موتورز در 23 ایالت نشان داد که مدل های دارای سیستم ترمز خودکار و هشدار برخورد از جلو 43 درصد کمتر تصادفات از جلو به عقب گزارش شده به پلیس گزارش شده است. همچنین در مقایسه با نمونه‌های مشابه بدون فناوری کمک راننده، 64 درصد آسیب‌های ناشی از چنین برخوردهایی کمتر است.

علاوه بر این، بنیاد AAA برای ایمنی ترافیک تخمین می‌زند که سیستم‌های کمکی می‌توانند سالانه از بیش از 2.7 میلیون تصادف، 1.1 میلیون جراحت و نزدیک به 9500 مرگ در ایالات متحده جلوگیری کنند. هشدار: سیستم های کمک راننده باید در همه وسایل نقلیه در جاده وجود داشته باشد.

آقای Beckwith در Allstate گفت: “کل سوال در صنعت فراوانی” جلوگیری از تصادفات است، “اما ما در حال حاضر با وسایل نقلیه ای که این تجهیزات را بر روی خود ندارند تحت سلطه هستیم.”

آقای اسپریگلر در Safelite گفت: “ما سالانه 15 میلیون تماس تعمیر برقرار می کنیم.” اکنون، حدود 10 درصد از این افراد دارای ADAS هستند. با توجه به اینکه تمام خودروسازان برتر به طور داوطلبانه متعهد شده اند تا سال 2022 تجهیزات استاندارد سیستم های ترمز اضطراری خودکار را در همه خودروها ایجاد کنند، این درصدها در آینده باید افزایش یابد.

در پایین جاده، با اضافه شدن بسته‌های کمک راننده نیمه‌خودران بیشتر، پیچیدگی چنین سیستم‌هایی افزایش می‌یابد و فناوری‌های رادار، دوربین، اولتراسونیک و لیدار را با هم ترکیب می‌کنند. این امر تعمیرات را چالش برانگیزتر می کند و آگاهی مصرف کنندگان از این فناوری را مهم تر می کند.

آقای بکویث هشدار داد: “در نهایت، اگر به درستی کار نکند، ممکن است از تصادف جلوگیری نکند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *